Th. Van Rijswijckplaats 7 - 2000 Antwerpen

03 203 44 00

Kleinhoefstraat 6 - 2440 Geel

014 63 95 70

Lid worden

Sociaal recht

Elektronische controlekaart eC3.2 vanaf 1 januari 2025

07 oktober 2024

Vanaf 1 januari 2025 zal de controlekaart C3.2A verplicht elektronisch moeten worden ingevuld, waardoor het gebruik van de papieren controlekaart volledig zal verdwijnen (behalve voor de beschutte werkplaatsen, de sociale werkplaatsen en de maatwerkbedrijven). 

Embuild heeft samen met de sector er op aangedrongen en bekomen dat er in een overgangsperiode wordt voorzien. Tot 30 juni 2025 zullen werkgevers en werknemers een uitzondering kunnen vragen op het verplicht gebruik van de elektronische controlekaart:

  • Werkgevers zullen voor alle werknemers van hun onderneming kunnen vragen om nog gebruik te maken van de papieren controlekaart wanneer de digitalisering voor de werknemers meer voorbereidingstijd zou vergen.
  • Ook individuele werknemers die de elektronische controlekaart voor het eerst zouden moeten gebruiken en die problemen zouden hebben met de elektronische toepassing zullen een tijdelijke uitzondering kunnen vragen. Ze moeten dat dan wel melden aan hun werkgever, zodat die ook weet dat de verdere procedure met de papieren controlekaart zal verlopen. 

De RVA laat weten dat meer gedetailleerde informatie over de modaliteiten van dit tijdelijk behoud van de papieren controlekaart in de periode van januari tot en met juni 2025 later volgt. 

Momenteel is het gebruik van de eC3.2 nog facultatief op basis van een individueel akkoord tussen werkgever en werknemer. Meer informatie omtrent het gebruik tot 31/12/2024 kan u terugvinden op de website van de RVA https://www.rva.be/werkgevers/tijdelijke-werkloosheid/tijdelijke-werkloosheid-de-elektronische-controlekaart-ec3.2

Wil u u en uw werknemers al voorbereiden reeds op de hoogte zijn hoe de elektronische controlekaart werkt raadpleeg dan de handleiding en het instructiefilmpje op de website van de RVA. 

Stappenplan eC3.2

Wenst u de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid nu al gebruiken? Volg dan deze stappen.

1.       Werknemer en werkgever bereiken een akkoord over het gebruik van de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid. Er kan ook worden voorzien in een verplichting via het arbeidsreglement of een cao.

2.       De werknemer downloadt de app “eC3.2” van de Google- of Apple-appstore. De controlekaart kan ook worden ingevuld op een desktop via de portaalsite van de Sociale Zekerheid

3.       De werknemer logt aan via eID of itsme. Grensarbeiders kunnen op afspraak een alternatieve digitale sleutel krijgen in het RVA-kantoor. 

4.       De werknemer kiest in de app of om de elektronische kaart te gaan gebruiken vanaf de lopende of vanaf de volgende maand.

5.        De werknemer gebruikt vanaf de gekozen maand nog uitsluitend de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid. 

Meer informatie over de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid staat in een infoblad voor werkgevers en werknemers op de website van de RVA. 

Dialog

Tekst

Ok Annuleer