Th. Van Rijswijckplaats 7 - 2000 Antwerpen

03 203 44 00

Kleinhoefstraat 6 - 2440 Geel

014 63 95 70

Lid worden

Bouwrecht, Bewijs

Bewijs uw aannemingsovereenkomst: een praktische gids voor aannemers

09 september 2024

Hoe bewijs ik een overeenkomst?

Als aannemer is het cruciaal om te weten hoe je een overeenkomst kunt bewijzen, zeker wanneer er problemen ontstaan zoals wanbetaling.

In België zijn er twee manieren om het bewijs van een overeenkomst te leveren: het vrije bewijsstelsel en het gereglementeerde bewijsstelsel.

1. Vrije bewijsstelsel: Hier kun je een overeenkomst bewijzen met alle mogelijke middelen, zoals e-mails, getuigenissen of zelfs berichten zoals sms of WhatsApp.

    2. Gereglementeerde bewijsstelsel: Dit is strikter. Bij overeenkomsten vanaf 3.500 euro moet je de overeenkomst bewijzen met een ondertekend document. Als je klant een particulier is, moet je in de meeste gevallen dit bewijsstelsel volgen.

    Stel je voor: je hebt een grote opdracht voor een particulier, de waarde is hoger dan 3.500 euro, maar je hebt geen ondertekend contract. Als die klant niet betaalt en de overeenkomst betwist, moet je een ondertekend document kunnen voorleggen. Anders loop je het risico dat je de werken gratis hebt uitgevoerd.

    Gelukkig zijn er uitzonderingen. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een “buitengerechtelijke bekentenis”, zoals het gedrag van de klant dat bevestigt dat er een overeenkomst is, bijvoorbeeld door de bestelling van extra werken (meerwerken).

    Hoe bewijs ik de bestelling van meerwerken?

    Het bewijs dat meerwerken zijn besteld, kan dienen als bewijs van de onderliggende aannemingsovereenkomst. Deze bestelling kan worden bewezen met alle middelen, omdat het om een gedraging gaat, niet om een formele rechtshandeling.

    Denk aan zaken zoals:

    • E-mails waarin meerwerken worden besproken of bevestigd;
    • Foto’s van de extra werken die zijn uitgevoerd;
    • Getuigenissen van mensen die aanwezig waren bij de uitvoering.

    Concrete tips

    1. Zorg altijd voor een ondertekend contract of offerte. Dit is de sterkste vorm van bewijs en voorkomt veel problemen.
    2. Als er geen ondertekend document is, verzamel dan zoveel mogelijk bewijs van de bestelling van de werken, zoals e-mails, berichten of andere documenten die de afspraken bevestigen.

    Kortom, documenteer alles goed en zorg voor duidelijke afspraken. Dit kan veel juridische problemen voorkomen en ervoor zorgen dat je betaald krijgt voor je werk.

    Meer vragen bij dit onderwerp?

    Word lid

    Dialog

    Tekst

    Ok Annuleer